Kategorie

Archiwum

O stronie

Jak w dzisiejszych czasach dbać o zdrowie i przy okazji nie oszaleć? Każdy z nas codziennie robi zakupy. No, przynajmniej raz na kilka dni. Oczywiście najczęściej przez nas kupowanymi artykułami jest żywność. Jemy w końcu także codziennie. Nie każdy z nas jednak czyta etykiety na opakowaniach produktów. A czy powinniśmy to robić? Oczywiście, że tak. Zachowanie zdrowia wiąże się nie tylko z wizytami u lekarza, ćwiczeniami fizycznymi itp. Wiąże się także z odpowiednim odżywianiem. Niestety, coraz więcej produktów w dzisiejszych czasach jest naszpikowanych najróżniejszymi chemikaliami. Począwszy od względnie nieszkodliwych barwników, po dużo bardziej szkodliwe konserwanty, wzmacniacze smaku, słodziki lub inne substancje, których użycia nie jesteśmy nawet w stanie zrozumieć. Podstawą dbania o swoje zdrowie powinno więc być zwracanie uwagi na to, co jemy. Zgodnie z powiedzeniem - jesteśmy tym, co jemy. I naprawdę tak jest. Nasz organizm wymienia swoje komórki znacznie częściej, niż jesteśmy to sobie w stanie wyobrazić. Budulca nie bierze jednak znikąd. To, z czego się składamy, zdeterminowane jest przez to, co spożywamy w posiłkach.

Papierosy, a zdrowie?

Papierosy, a zdrowie? Dwudziesty pierwszy wiek przyniósł nam rozwiązania techniczne, naukowe, ale i pewne użytki. Wśród niech do grup szczególnie popularnej zaliczamy papierosy. Jest to nic innego jak rodzaj używki, po którą sięgają coraz to młodsi ludzie. Przyczyn jest wiele, chcą poczuć się jak dorośli, przynależeć do grupy szkolnej lub po prostu ciekawi efektu, jaki daje papieros. Tym czasem papieros jest bardzo szkodliwy dla naszego zdrowia zawiera silne substancje chemiczne, które najbardziej atakują nasz układ oddechowy. Po kilku latach palenia papierosów możemy zachorować na raka płuc, odmę czy nawet umrzeć. Samo przebywanie nawet w pomieszczeniu zadymionym od papierosów powoduje, że stajemy się biernymi palaczami. Największy negatywny wpływ palenie wywiera na młodych ludzi, ponieważ są to jeszcze organizmy w fazie wzrostu i rozwoju. Jeśli młodzi ludzie będą sięgać po używki mogą mieć poważne problemy z wydolnością płuc czy nawet samopoczuciem. Papieros jest silną używką, która co ważne uzależnia, jeśli zaczniemy od kilku sztuk szybko możemy popaść w rutynę i zwiększyć dawkę do nawet kilku paczek dziennie. Papierosy mają też wpływ na nasz wygląd zewnętrzny. Osoby palące odznaczają się ziemistą cerą oraz bruzdami wokoło ust. Zmarszczki te są spowodowane zaciąganiem i trzymaniem papierosa w ustach. Dym, jaki substancje smoliste wpływają też na uzębienie, poza brzydkim zapachem z jamy ustnej walczymy jeszcze z nalotem na zębach, który jest nie przyjemny.

W zdrowym ciele – zdrowy duch!

W zdrowym ciele - zdrowy duch! Zadbaj o ruch, a poczujesz się zdecydowanie lepiej. Jak często słyszałeś powyższe sformułowanie – „w zdrowym ciele zdrowy duch”? Z pewnością wielokrotnie. Niestety, przeważnie takie utarte frazy, słyszane wielokrotnie, wyrzucamy podświadomie z pamięci, bo mamy ich zwyczajnie dość. Wydaje nam się, że nie niosą ze sobą żadnej ciekawej i ważnej treści. Zwykle przypominamy sobie o nich dopiero wtedy, gdy sami zaczynamy dbać o swoje zdrowie i chcemy, by nasze ciało służyło nam jak najdłużej. Nie sposób jednak tego osiągnąć bez choćby odrobiny ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu. I choć początkowo (jeśli nie uprawiasz żadnego sportu) może to być również kolejnym nieważnym dla ciebie sloganem, wystarczy kilka razy poćwiczyć w ten lub inny sposób, by zrozumieć, jak wiele prawdy znajduje się w tych słowach. Przede wszystkim – musisz określić co lubisz robić najbardziej. Sięgnij pamięcią do czasów dzieciństwa. Znajdź tam zajęcia na dworze, jakie lubiłeś najbardziej. Piłka nożna, siatkówka, bieganie? A może coś zupełnie innego? Cokolwiek by to było – jeśli nadal wydaje Ci się to atrakcyjnym sportem – spróbuj do tego wrócić! Nigdy nie jest za późno na zmiany w życiu – zwłaszcza te na plus. Nic ci nie da uprawianie sportu takiego, jakiego nie lubisz. Szybko się zniechęcisz i zapomnisz o tym, jakie miało Ci to przynieść profity. Ważniejsze będzie, żeby jak najszybciej przerwać to, czego nie lubisz. Dlatego tak istotne jest znalezienie sportu, który lubisz. Gdy już uda Ci się znaleźć ciekawy dla Ciebie sport – zacznij go uprawiać. Po prostu. Możesz to robić codziennie, możesz co drugi dzień. Nawet jeśli początkowo będziesz to robić tylko 2 razy w tygodniu – to już około 10 razy więcej ćwiczeń w miesiącu niż do tej pory! Prawda, że brzmi świetnie? Z czasem, gdy Twoja kondycja będzie wzrastać – możesz ćwiczenia zintensyfikować, lub też wykonywać je częściej. Możesz też dołożyć coś nowego. Ważne, żebyś czuł się z tym dobrze. Bo gdy wykonujesz jakąkolwiek aktywność fizyczną i robisz to regularnie – Twoje ciało wyzwala endorfiny, które wprawiają Cię w tak dobry nastrój. Poprawia się też dużo więcej rzeczy – lepiej oddychasz, myślisz, jesteś sprawniejszy niż do tej pory. W skrócie – czujesz się lepiej. Tak więc – do dzieła!

Sen, a zdrowie?

Sen, a zdrowie? Każdy z nas lubi się porządnie wysypać, dzięki dużej dawce snu czujemy się wypoczęci oraz zrelaksowani. Sen pozwala też odpocząć naszym mięśniom oraz kończynom. Co ważne każdy z nas potrzebuje innej dawki snu, aby czuć się dobrze. Najwięcej snu potrzebują niewątpliwie noworodki, te mogą spać w zasadzie dwadzieścia godzin na dobę. Podczas snu dzieci wypoczywają oraz rosną. Kolejną grupą, która potrzebuje długiego snu tworzą osoby ciężko pracujące. Te podczas dnia pracy wydatkowana ogromne pokłady energii, aby normalnie funkcjonować potrzebują od ośmiu do dziesięciu godzin snu na dobę. Dowiedziono naukowo, że bez snu nie można normalnie funkcjonować. Jeśli byśmy nie spali kilka dni odczuwalibyśmy skutki fizycznie oraz psychicznie. Brak snu powoduje rozdrażnienie, kłopoty z koncentracją oraz słabsze wyniki chociażby w pracy. Sen to samo zdrowie powiedzenie to jest jak najbardziej właściwe. Jak jednak zadbać o nasz sen, aby trwał tyle ile trzeba? Musimy na początek stworzyć sobie dobre warunki do snu, czyli pokój musi być wyciszony i zaciemniony. Dowiedziono naukowo, że lepiej wypoczywa się nam, gdy w pomieszczeniu panuje półmrok. Ważne abyśmy przed snem się zrelaksowali i unikali filmów napięć, te nas wybudzają i nadmiernie pobudzają do działania. W konsekwencji później nie możemy zasnąć i następnego dnia nie czujemy się dobrze. Jeśli jest to możliwe przy naszym trybie pracy pilnujmy, aby nasz sen był nie krótszy niż osiem godzin wówczas dobrze wypoczniemy.

Zdrowie a morfina

Zdrowie a morfina Medycyna często, aby pomóc choremu stosuje wszelkie dostępne środki. Przykładem na potwierdzenie tej tezy jest morfina. Stosuje się ją w medycynie, aby zniwelować ból chorego pamiętajmy jednak, że nadal jest to silny opiant, który jest niczym innym jak narkotykiem. Lekarze sięgają po morfinę, ale tylko w bardzo trudnych wypadkach, kiedy leki przeciwbólowe nie pomagają dzieje się tak, ponieważ substancja bardzo silnie uzależnia i po długotrwałym jej przyjmowaniu możemy mieć poważne problemy z uzależnianiem. Uzależnienie najpierw przyjmuje postać uzależniania psychicznego, chory ciągle myśli tylko o zażyciu morfiny z czasem po prostu nie potrafi już bez niej żyć. Utrudnione zostaje nawet funkcjonowanie w naturalnym środowisku. Morfina jest jednym z niewielu substancji, które dopuszczone są do leczenia chorych, z jednej z strony pomagają w uśmierzaniu bólu z drugiej strony niekontrolowane jej przyjmowanie prowadzi do wielu poważnych zaburzeń i uzależnienia. Jak widać z powyższego morfina może leczyć i pomagać, ale też poważnie szkodzić. Dobrze jest przyjmować ją, ale tylko pod czujnym okiem lekarza prowadzącego. Jeśli tylko jest to możliwe zaprzestajemy spożywania morfiny dla własnego zdrowia. Pamiętajmy, że uzależnienia nie tylko wyniszczają psychicznie, ale i fizycznie. Długotrwałe przyjmowanie leku wiąże się z wyniszczeniem narządów wewnętrznych, zmianach skórnych a nawet w zachowaniu. Chory staje się nerwowy, ma częste zmiany nastrojów, widać po nim ciągły niepokój.